PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
z wychowania fizycznego
na okres 2024-2035r
Przedmiot: wychowanie fizyczne
Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 36 w Łodzi
Etapy edukacyjne: klasy: IV, V, VI,VII,VIII dziewczęta i chłopcy
Podstawy prawne:
1. Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne jest związana ze zmianą ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185) i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe przewidzianą w art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1718).
Zgodnie z art. 28 ust. 2a i 2c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe nauczyciel wychowania fizycznego w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów:
klas IV–VIII szkoły podstawowej, w tym uczniów klas szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum, w tym uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, będzie przeprowadzał raz w ciągu roku szkolnego w każdej klasie testy sprawnościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. w przepisach wymienionych rozporządzeń), a wyniki z tych testów, datę ich przeprowadzenia oraz masę ciała i wiek ucznia szkoła będzie wprowadzała do ewidencji „Sportowe Talenty”, o której mowa w art. 36a ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.
W związku z tym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” zostały określone rodzaje testów sprawnościowych, które nauczyciele wychowania fizycznego będą przeprowadzali dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych (w tym szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego) oraz termin ich przeprowadzania.
2. Wewnątrzszkolny System Oceniania.
3. Program nauczania wychowania fizycznego dla ośmioletniej szkoły podstawowej.
Autor: Joanna Wolfart – Piech „Magia ruchu”
Nauczyciele realizujący:
Rafał Walaszczyk
Ryszard Wolski
Agnieszka Adamska
Iga Wójcikowska
CELE PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
1. Dostarczanie zainteresowanym ( uczniom, jego rodzicom lub opiekunom, dyrekcji szkoły) wszechstronnej i rzeczowej informacji o postępach, osiągnięciach, brakach i uzdolnieniach ucznia w zakresie nauki wychowania fizycznego.
2. Wspieranie ucznia w jego dążeniu do osiągnięcia wszechstronnego rozwoju fizycznego i pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, określonych w treściach kształcenia i wychowania fizycznego.
3. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
4. Przekazywanie podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających
samokontrolę, samoocenę i samodzielne podejmowanie działań służących
udoskonaleniu wszystkich funkcji organizmu.
5. Motywowanie ucznia do dalszej pracy w zakresie doskonalenia sprawności fizycznej.
6. Informowanie nauczyciela o trafności doboru metod i sposobów nauczania i oceniania.
WYMAGANIA EDUKACYJNE I SPOSOBY SPRAWDZANIA
OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH Z
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ nr 36 w Łodzi
I. Kryteria oceniania zostały oparte na określeniu komponentów składających się
na ocenę semestralną i końcowo roczną.
· Stopień opanowania wymagań podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie: sprawności motorycznej, poziomu umiejętności ruchowych i poziomu wiadomości na lekcji wychowania fizycznego,
· Uczestnictwa w zajęciach obowiązkowych. Frekwencja,
· Przygotowania do zajęć,
· Postawa ucznia i stosunek do lekcji wychowania fizycznego,
· Społecznego zaangażowania w krzewieniu kultury fizycznej,
· Udziału w zajęciach nadobowiązkowych, zawodach sportowych.
1. Sprawność motoryczna, umiejętności ruchowe i wiadomości
Poziom sprawności motorycznej (siła, szybkość, skoczność, zwinność, wytrzymałość) określamy na podstawie wyników uzyskanych w wybranych testach.
· Test sprawności fizycznej (narzędzie sprawdzania) jest do wglądu
u nauczyciela wychowania fizycznego (uzyskany wynik przekłada się
na określoną ocenę).
· Ocenę sprawności motorycznej nauczyciel przeprowadza z kilkudniowym wyprzedzeniem.
· W drugim semestrze nauki nauczyciel winien wziąć pod uwagę
w szczególności stan sprawności motorycznej ucznia w stosunku do stanu
wyjściowego uzyskanego w pierwszym semestrze, tj. za poprawę
osiągniętego wyniku należy wstawić ocena BDB lub CEL,
a w przypadku braku poprawy wyniku należy wstawić ocenę DST.
· Forma sprawdzianu - działania praktyczne właściwe dla danego testu
sprawności fizycznej.
Poziom umiejętności ruchowych ucznia oceniamy z tych działów, które były
przedmiotem nauczania w danym semestrze (np. gimnastyka, gry zespołowe, lekka atletyka itp.)
Kryteria i narzędzia sprawdzania umiejętności ruchowych
· Celująca
Uczeń wykonał bezbłędnie ćwiczenie w szybkim tempie, które objęte są program nauczania w danej klasie.
· Bardzo dobra
Uczeń wykonał ćwiczenie bezbłędnie w dobrym tempie.
· Dobra
Uczeń wykonał ćwiczenie z małymi błędami w dobrym tempie - błędy jednak
w wyraźny sposób nie wpłynęły na poprawność demonstrowanej ewolucji
ruchowej lub wykonał ćwiczenie poprawnie, lecz w nienaturalnym tempie.
· Dostateczna
Uczeń wykonał ćwiczenie z wyraźnymi błędami w dobrym tempie - błędy
zakłóciły poprawność demonstrowanej ewolucji ruchowej lub wykonał
ćwiczenie z małymi błędami, lecz w nienaturalnym tempie.
· Dopuszczająca
Uczeń wykonał ćwiczenie w sposób niedbały, z dużymi błędami
w nienaturalnym tempie.
· Niedostateczna
Uczeń bez podania przyczyny odmówił wykonania ćwiczenia lub w dniu
sprawdzianu nie jest właściwie przygotowany (bez uzasadnienia) do zajęć.
Forma sprawdzianu - działania praktyczne (wykonanie określonego ćwiczenia,
ewolucji, elementu technicznego).
Poziom wiadomości z zakresu szeroko pojętej kultury fizycznej powinna być ściśle związana z tym, co nauczyciel przekazał uczniom w czasie jednostki lekcyjnej. Powinny to być informacje krótkie i łatwo przyswajalne. Szczegółowa tematyka znajduje się w załączonym planie wynikowym.
Forma sprawdzianu poziomu wiadomości - jest dowolna - ustna lub pisemna.
Kryteria i narzędzia sprawdzania wiadomości – ilość zdobytych punktów przez
ucznia.
2. Przygotowanie do zajęć
Przez przygotowanie do zajęć lekcji wychowania fizycznego rozumie się posiadanie przez ucznia czystego, odpowiedniego stroju sportowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na higienę i właściwe przeznaczenie stroju (tylko do ćwiczeń fizycznych) – biała koszulka T- Shirt, spodenki krótkie lub długie, skarpetki białe, obuwie sportowe zmienne. Za każdy przypadek braku stroju, bądź braku odpowiedniego obuwia lub niewłaściwej higieny stroju, nauczyciel stawia po jednym minusie.
Dwa minusy w semestrze przysługuje każdemu uczniowi. Każdy kolejny nieusprawiedliwiony brak stroju wiąże się z otrzymaniem (-2pkt) z zachowania.
3. Postawa ucznia i stosunek do wychowania fizycznego.
Rozumiemy przez to:
· aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji,
· inwencję twórczą
· postawę społeczną ucznia (stosunek do kolegów i koleżanek),
· kulturę osobistą,
· systematyczne usprawnianie (dążenie do poprawy swojej sprawności),
· stosunek do zajęć sportowych (zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń
i zadań zbliżone do maksymalnych swoich możliwości)
· dyscyplina podczas zajęć
· przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas lekcji
· przestrzeganie regulaminu korzystania z obiektów sportowych
· postawa "Fair play" podczas lekcji oraz zawodów sportowych
· współpraca z grupą
Uczeń jest oceniany za swój osobisty stosunek do przedmiotu
Nauczyciel może oceniać uczniów po każdych zajęciach, stawiając im plusy
i minusy lub oceny.
3 plusów – daje nam ocenę bardzo dobrą
3 minusów – daje nam ocenę niedostateczną
4. Społeczne zaangażowanie w krzewieniu kultury fizycznej
Forma społecznego zaangażowania ucznia na rzecz kultury fizycznej i sportu może być różna (np. wykonywanie prostych przyborów, redagowanie gazetki, pomoc w organizacji imprez sportowych) - w zależności od pomysłowości nauczyciela i uczniów. Społeczne zaangażowanie ucznia oceniamy dwa razy w roku (przed zakończeniem każdego semestru).
5. Udział w zajęciach nadobowiązkowych, zawodach sportowych
· reprezentowanie szkoły w zawodach,
· udział w zajęciach pozalekcyjnych w ramach SKS, udział szkolnych rozgrywkach,
· uprawianie sportu wyczynowo (uzyskiwanie znaczących osiągnięć).
W w/w formach powinni brać udział wszyscy uczniowie, którzy spełniają określone warunki postawione przez nauczyciela wychowania fizycznego (takie, jak: poziom sprawności fizycznej, postawa społeczna).
Uczeń, który uprawia dowolną dyscyplinę sportu w klubie sportowym bądź
reprezentuje szkołę w zawodach sportowych może otrzymać ocenę semestralną lub końcową wyższą o jeden stopień.
Uczeń trenujący zobowiązany jest dostarczyć nauczycielowi zaświadczenie z Klubu o swoich sukcesach.
II. Zasady poprawiania ocen bieżących
· Poprawianie ocen bieżących może wystąpić tylko wówczas, gdy uczniowie będą realizowali podobne treści programowe, tj., gdy wystąpią ku temu odpowiednie warunki lokalowo - sprzętowe (np. poprawienie oceny wymaga ponownego rozstawienia odpowiedniego specjalistycznego sprzętu).
· Chęć poprawy danej oceny należy zgłosić nauczycielowi wychowania fizycznego.
· Nauczyciel wyznacza termin i sposób poprawy oceny.
· Daną ocenę można poprawić tylko jeden raz.
· Nieudana próba nie skutkuje obniżeniem poprawianej oceny.
III. Zwolnienia z ćwiczeń
· Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
· Zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji pojedyncze zwolnienia od rodziców nie będą honorowane.
IV. Sposoby dokumentowania ocen
· Oceny ze sprawności motorycznej, umiejętności ruchowych, wiadomości oraz innych komponentów dokumentowane będą w dzienniku elektronicznym oraz w dokumentacji nauczyciela prowadzącego zajęcia.
V. Częstotliwość sprawdzania i oceniania jest uzależniona od tematyki realizowanej podczas zajęć wychowania fizycznego. Przyjmuje się, że:
· sprawność motoryczną ocenia się dwa razy w roku szkolnym (w I i II semestrze),
· umiejętności ruchowe od 3 do 6 razy w semestrze,
· inne komponenty ocenia się w zależności od potrzeb i możliwości, na bieżąco,
· w przypadku, gdy postawa ucznia, jego poziom umiejętności i postęp sprawności motorycznej w drugim semestrze zmieni się znacząco, uczniowi można podnieść ocenę końcową.
VI. Sposoby informowania rodziców o postępach ucznia:
· wszystkie oceny cząstkowe, które uczeń otrzymuje w czasie semestru są do wglądu u nauczyciela prowadzącego zajęcia w-f i w dzienniku elektronicznym.
· w przypadku problemów ucznia, związanych z zaliczeniem stawianych mu wymagań, nauczyciel ma obowiązek powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów o zaistniałej sytuacji zgodnie ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
VII. Priorytety oceniania
· Postęp sprawności motorycznej;
· Poziom umiejętności;
· Wiadomości;
· Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych, przygotowanie do zajęć,
postawa ucznia i stosunek do w – f;
· Społeczne zaangażowanie w krzewienie kultury fizycznej;
· Udział w zajęciach nadobowiązkowych, zawodach sportowych.
Średnie ważone (dziennik elektroniczny) w ocenie poszczególnych działów wychowania fizycznego
UMIEJĘTNOŚCI - średnia ważona 1
MOTORYKA - średnia ważona 1
AKTYWNOŚĆ - średnia ważona 2
WIADOMOŚCI - średnia ważona 1
FREKWENCJA - średnia ważona 2
PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI - średnia ważona 2
ZAWODY - średnia ważona 2
LAUREAT ZAWODÓW - średnia ważona 3
* średnia ważona w dzienniku elektronicznym w skali ważności 1 (ważna), 2 (ważniejsza), 3 (najważniejsza).
Wiek | Bardzo dobrze | Dobrze | Średnio | Źle | Bardzo źle |
13-14 | 2700+ m | 2400–2700 m | 2200–2399 m | 2100–2199 m | 2100- m |
15-16 | 2800+ m | 2500–2800 m | 2300–2499 m | 2200–2299 m | 2200- m |
17-20 | 3000+ m | 2700–3000 m | 2500–2699 m | 2300–2499 m | 2300- m |
20-29 | 2800+ m | 2400–2800 m | 2200–2399 m | 1600–2199 m | 1600- m |
30-39 | 2700+ m | 2300–2700 m | 1900–2299 m | 1500–1899 m | 1500- m |
40-49 | 2500+ m | 2100–2500 m | 1700–2099 m | 1400–1699 m | 1400- m |
50+ | 2400+ m |